Jak napisać ebiznesplan? cz.2
Ebiznesplan możemy podzielić na kilka podstawowych zagadnień, które po kolei postaram się przedstawić.
Pierwsza rzeczą, którą powinieneś umieścić w swoim ebiznesplanie, jest spis treści. Możesz oczywiście spis treści dodać na końcu, po napisaniu biznesplanu, ale nie zapomnij o nim.
Taki spis treści jak w wielu dokumentach, a także zwykłych książkach. Jest to bardzo istotne, ponieważ pokazuje, co jest zawarte w naszym dokumencie i co gdzie można odnaleźć. Mamy już spis treści, możemy zatem przejść do rozwinięcia tej treści. Zaczynamy od:
Nie powinien być długi. W sumie około 1 strony. Wstęp jest potrzebny, ponieważ dobrze skonstruowany pozwala czytającemu od razu zdobyć informacje o tym, co to za firma i co to za ludzie. Musisz krótko przedstawić:
I tyle na początek.
Dopiero w drugiej części tej sekcji ebiznesplanu zaprezentujemy rozbudowany moduł naszej e-firmy, czyli:
Mamy w tym momencie inwestora, który został już zachęcony naszym ciekawym wprowadzeniem. Teraz trzeba mu opowiedzieć szerzej o profilu działalności firmy w kilku aspektach.
Możemy w tej części ebiznesplanu wyróżnić 3 zagadnienia:
A) Rozbudowany opis przedsiębiorstwa - najważniejsze daty, stan prawny, finansowy i organizacyjny, a także kwalifikacje kadry i zasoby
W kwestii pierwszej musimy rozwinąć to, co zasygnalizowaliśmy we wprowadzeniu. Na pierwszym miejscu jest nazwa firmy. Potem jej rok założenia i ewentualnie inne ważne daty - jeżeli takowe w historii firmy istnieją.
Następnie podajemy stan prawny i finansowy firmy, czyli np. że jest to spółka cywilna z kapitałem zakładowym 180 tys. PLN. I tutaj STOP!
Skończyliśmy recytowanie danych typowo urzędowych. Teraz musimy przedstawić najistotniejszą część opisu przedsiębiorstwa w oczach naszego pożyczkodawcy: stan organizacyjny, kwalifikacje kadry pracowniczej, czyli - jacy ludzie u nas pracują.
Dla banku jest to bardzo ważna informacja, jakim osobom powierza swoje pieniądze. Dlatego napisz kilka słów o swojej dotychczasowej karierze zawodowej, a jeśli masz wspólników - wymień również ich osiągnięcia.
B) Charakterystyka świadczonych e-usług
Drugą bardzo ważną kwestią jest charakterystyka świadczonych usług (lub e-usług). Teraz musisz przedstawić wszystko, co robicie, bardziej szczegółowo niż we wprowadzeniu. Jest tutaj potrzeba wyjaśnienia:
C) Misja przedsiębiorstwa
Misja przedsiębiorstwa to wbrew pozorom bardzo istotny temat, który powinien być uwzględniony w dobrym ebiznesplanie. To w pewnym sensie wizja e-firmy na długie lata działalności.
A konkretnie?
Chcemy poprzez swoją działalność przyczynić się do szeroko pojętego rozwoju Internetu. Wyrobić w ludziach przekonanie, iż reklama poprzez witrynę internetową jest bardzo efektywna i w perspektywie długoterminowej prawdopodobnie jedna z najtańszych.
Czyli krótko i na temat. Oczywiście to tylko przykład, wcale nie rewelacyjny. Dopracuj swoją misję.
cz.3
Pierwsza rzeczą, którą powinieneś umieścić w swoim ebiznesplanie, jest spis treści. Możesz oczywiście spis treści dodać na końcu, po napisaniu biznesplanu, ale nie zapomnij o nim.
Taki spis treści jak w wielu dokumentach, a także zwykłych książkach. Jest to bardzo istotne, ponieważ pokazuje, co jest zawarte w naszym dokumencie i co gdzie można odnaleźć. Mamy już spis treści, możemy zatem przejść do rozwinięcia tej treści. Zaczynamy od:
WSTĘPU / WPROWADZENIA
Nie powinien być długi. W sumie około 1 strony. Wstęp jest potrzebny, ponieważ dobrze skonstruowany pozwala czytającemu od razu zdobyć informacje o tym, co to za firma i co to za ludzie. Musisz krótko przedstawić:
- - nazwę firmy
- - branżę, w której ona działa. Podaj również świadczone przez Was usługi. Np. firma prowadzi działalność w branży e-commerce oferując swoim klientom wykonanie stron WWW i ich pozycjonowanie.
- - cel, dla którego ebiznesplan został utworzony. Np. powstał pomysł poszerzenia działalności firmy i wprowadzenia na rynek nowej e-usługi - zwiększania użyteczności stron WWW. Stworzony ebiznesplan ma pomóc w uzyskaniu kredytu z banku w wysokości 120 tys. PLN.
I tyle na początek.
Dopiero w drugiej części tej sekcji ebiznesplanu zaprezentujemy rozbudowany moduł naszej e-firmy, czyli:
PROFIL E-FIRMY
Mamy w tym momencie inwestora, który został już zachęcony naszym ciekawym wprowadzeniem. Teraz trzeba mu opowiedzieć szerzej o profilu działalności firmy w kilku aspektach.
Możemy w tej części ebiznesplanu wyróżnić 3 zagadnienia:
- rozbudowany opis przedsiębiorstwa A
- charakterystyka świadczonych e-usług B
- określenie misji przedsiębiorstwa C
A) Rozbudowany opis przedsiębiorstwa - najważniejsze daty, stan prawny, finansowy i organizacyjny, a także kwalifikacje kadry i zasoby
W kwestii pierwszej musimy rozwinąć to, co zasygnalizowaliśmy we wprowadzeniu. Na pierwszym miejscu jest nazwa firmy. Potem jej rok założenia i ewentualnie inne ważne daty - jeżeli takowe w historii firmy istnieją.
Następnie podajemy stan prawny i finansowy firmy, czyli np. że jest to spółka cywilna z kapitałem zakładowym 180 tys. PLN. I tutaj STOP!
Skończyliśmy recytowanie danych typowo urzędowych. Teraz musimy przedstawić najistotniejszą część opisu przedsiębiorstwa w oczach naszego pożyczkodawcy: stan organizacyjny, kwalifikacje kadry pracowniczej, czyli - jacy ludzie u nas pracują.
Dla banku jest to bardzo ważna informacja, jakim osobom powierza swoje pieniądze. Dlatego napisz kilka słów o swojej dotychczasowej karierze zawodowej, a jeśli masz wspólników - wymień również ich osiągnięcia.
B) Charakterystyka świadczonych e-usług
Drugą bardzo ważną kwestią jest charakterystyka świadczonych usług (lub e-usług). Teraz musisz przedstawić wszystko, co robicie, bardziej szczegółowo niż we wprowadzeniu. Jest tutaj potrzeba wyjaśnienia:
- Dla jakiej grupy odbiorców wykonujecie oraz pozycjonujecie strony WWW - małe, duże firmy, a może wszystkie?
- Jakie rodzaje branży się do Was zwracają z prośbą o wykonanie usług - sklepy, firmy budowlane, hurtownie?
- Czy wśród klientów firmy są również osoby prywatne?
- Jakie są terminy wykonawstwa, co gwarantujecie w ramach wykonanej witryny - czy tylko samo wykonanie i wypozycjonowanie strony, czy może jeszcze opiekę nad stroną, jej aktualizację, etc.?
C) Misja przedsiębiorstwa
Misja przedsiębiorstwa to wbrew pozorom bardzo istotny temat, który powinien być uwzględniony w dobrym ebiznesplanie. To w pewnym sensie wizja e-firmy na długie lata działalności.
A konkretnie?
Chcemy poprzez swoją działalność przyczynić się do szeroko pojętego rozwoju Internetu. Wyrobić w ludziach przekonanie, iż reklama poprzez witrynę internetową jest bardzo efektywna i w perspektywie długoterminowej prawdopodobnie jedna z najtańszych.
Czyli krótko i na temat. Oczywiście to tylko przykład, wcale nie rewelacyjny. Dopracuj swoją misję.
cz.3
Komentarze
Prześlij komentarz