Jak napisać ebiznesplan? cz.6
Plan organizacyjny oraz wdrażanie strategii
Plan organizacyjny to zespół operacji, które będą podejmowane w ramach realizowanego przedsięwzięcia, a także strategiach opracowanych w celu ich wsparcia - to zespół czynności, jakie będą wykonywane każdego dnia, po to, żeby zrealizować założone cele.
Podstawowym zadaniem, stojącym przed twórcą ebiznesplanu w tej części, jest wykazanie, że Twoje założenia ebiznesowe mają nakreślony ścisły harmonogram działań, który pozwoli skutecznie i, co ważne, terminowo osiągnąć cel. Masz również opracowane sposoby i metody, jak to osiągnąć. Masz strategię działania, zgodnie z przykładem:
A) zakup sprzętu i oprogramowania oraz urządzenie pomieszczeń
B) zatrudnienie pracowników; ich szkolenia, podnoszenie kwalifikacji
C) organizacja pracy w firmie
D) lokalizacja i otoczenie; dostawy; kontrola procesów
E) próg rentowności
A) Zakup sprzętu i oprogramowania oraz urządzenie pomieszczeń
To jest to, od czego zwykle musimy zacząć: czyli zakup sprzętu oraz urządzenie pomieszczeń służbowych. To są w naszym przypadku (e-firma) podstawowe inwestycje. Musimy mieć komputery, drukarki, faksy. No i przede wszystkim odpowiednie oprogramowanie, potrzebujemy biurka, szafy na segregatory, krzesła i wszelkie inne rzeczy służące do tego, aby biuro e-firmy mogło sprawnie funkcjonować.
Czyli mamy wynajęte i urządzone biura, zainstalowane oprogramowanie - czas więc na kolejny krok w drabince naszego planu organizacyjnego, czyli zatrudnienie pracowników.
B) Zatrudnienie pracowników; ich szkolenia; podnoszenie kwalifikacji
Trzeba ukazać to, co dotyczy naszych pracowników od strony organizacyjnej. Po pierwsze: czy mamy jakieś ustalone zasady rekrutacji naszych pracowników? Czy będą to ludzie przez kogoś poleceni, czy np. znalezieni poprzez agencję pośrednictwa pracy?
Ciekawym argumentem tutaj może być fakt, iż Ty np. zamierzasz zatrudniać tylko ludzi przez kogoś poleconych. Dajesz do zrozumienia, że robisz wszystko, żeby uniknąć rozczarowania, które może na jakimś etapie kosztować załamaniem projektu lub niedotrzymaniem umowy z klientem.
Jakie szkolenia planujemy dla naszych przyszłych programistów i webmasterów? Jak chcemy podnosić ich kwalifikacje? Jeżeli organizujesz raz na kwartał ciekawe wyjazdy szkoleniowe - napisz o tym. To dodatkowy plus dla Ciebie, bowiem widać, że inwestujesz w ludzi, chcesz żeby byli coraz lepsi i mogli bardziej wydajnie pracować dla osiągnięcia celów Twojej firmy.
C) Organizacja pracy w firmie
Postaraj się wykazać, że Twoja firma należy do tych najlepszych, jeżeli chodzi o organizację. Większość e-firm opiera się na podobnej strukturze organizacyjnej. I tu właśnie stoi przed twórcą ebiznesplanu niełatwe zadanie uwidocznienia: "co ja mam ciekawszego, prostszego, lepiej funkcjonującego?"
Bo tak naprawdę, przewag lub strat może być wiele. Jak chociażby mniej tzw. biurokracji - poprzez wprowadzenie pracy zadaniowej / projektowej. Czyli pracownik siedzi w biurze 8 godzin, ale to, ile w tym czasie zrobi, zależy już tylko od niego samego. Im szybciej projekt wykona, tym szybciej osiągnie z niego profity. To jest właśnie konkretne wynagrodzenie za konkretną pracę - efektywność. Jeżeli pracownik ma płacone na godzinę, niewykluczone, że 3 z tych 8 godzin spędza na piciu kawy...
D) Lokalizacja i otoczenie; dostawy; kontrola procesów
Specjalnie chcieliśmy zwrócić Twoją uwagę na sprawy lokalizacji, otoczenia, dostaw i kontroli procesów, gdyż:
E) Próg rentowności
Kolejny ważny punkt to próg rentowności. Najprościej mówiąc, jest to taka ilość sprzedanego produktu, która - po odliczeniu wszystkich obciążeń (kosztów) - pozwoli firmie wyjść na zero. Jest to naczelna zasada działalności firm. Wszystko to, co uda się osiągnąć ponad próg rentowności, jest już czystym zyskiem dla firmy. Osoba czytająca Twój ebiznesplan będzie chciała wiedzieć, jaka wielkość sprzedaży wyznacza próg rentowności, a także, kiedy zostanie on osiągnięty. A więc musisz to zaprezentować.
Na przykład zakładasz, że jeżeli Twoja e-firma będzie wykonywała średnio w ciągu każdego miesiąca działalności 50 gotowych produktów (witryny + pozycjonowanie), to przy wszystkich kosztach poniesionych w ciągu 11 do 12 miesięcy powinniście osiągnąć próg rentowności. Czyli po roku działalności będziecie już na plusie. Firma zacznie przynosić zysk.
Omówiliśmy dzisiaj kolejno najważniejsze sprawy jeżeli chodzi o organizację, działanie i metody wdrażania naszych pomysłów. Ten punkt ebiznesplanu jest o tyle fajny, że można ukazać chyba bardziej wyraźnie, niż gdzie indziej, jaka jest przewaga naszej firmy nad konkurencją. A o to przecież chodzi - szczególnie przy staraniach o dotację, a także kredyt - aby wybić się ponad przeciętność!
cz.7
Plan organizacyjny to zespół operacji, które będą podejmowane w ramach realizowanego przedsięwzięcia, a także strategiach opracowanych w celu ich wsparcia - to zespół czynności, jakie będą wykonywane każdego dnia, po to, żeby zrealizować założone cele.
Podstawowym zadaniem, stojącym przed twórcą ebiznesplanu w tej części, jest wykazanie, że Twoje założenia ebiznesowe mają nakreślony ścisły harmonogram działań, który pozwoli skutecznie i, co ważne, terminowo osiągnąć cel. Masz również opracowane sposoby i metody, jak to osiągnąć. Masz strategię działania, zgodnie z przykładem:
A) zakup sprzętu i oprogramowania oraz urządzenie pomieszczeń
B) zatrudnienie pracowników; ich szkolenia, podnoszenie kwalifikacji
C) organizacja pracy w firmie
D) lokalizacja i otoczenie; dostawy; kontrola procesów
E) próg rentowności
A) Zakup sprzętu i oprogramowania oraz urządzenie pomieszczeń
To jest to, od czego zwykle musimy zacząć: czyli zakup sprzętu oraz urządzenie pomieszczeń służbowych. To są w naszym przypadku (e-firma) podstawowe inwestycje. Musimy mieć komputery, drukarki, faksy. No i przede wszystkim odpowiednie oprogramowanie, potrzebujemy biurka, szafy na segregatory, krzesła i wszelkie inne rzeczy służące do tego, aby biuro e-firmy mogło sprawnie funkcjonować.
Czyli mamy wynajęte i urządzone biura, zainstalowane oprogramowanie - czas więc na kolejny krok w drabince naszego planu organizacyjnego, czyli zatrudnienie pracowników.
B) Zatrudnienie pracowników; ich szkolenia; podnoszenie kwalifikacji
Trzeba ukazać to, co dotyczy naszych pracowników od strony organizacyjnej. Po pierwsze: czy mamy jakieś ustalone zasady rekrutacji naszych pracowników? Czy będą to ludzie przez kogoś poleceni, czy np. znalezieni poprzez agencję pośrednictwa pracy?
Ciekawym argumentem tutaj może być fakt, iż Ty np. zamierzasz zatrudniać tylko ludzi przez kogoś poleconych. Dajesz do zrozumienia, że robisz wszystko, żeby uniknąć rozczarowania, które może na jakimś etapie kosztować załamaniem projektu lub niedotrzymaniem umowy z klientem.
Jakie szkolenia planujemy dla naszych przyszłych programistów i webmasterów? Jak chcemy podnosić ich kwalifikacje? Jeżeli organizujesz raz na kwartał ciekawe wyjazdy szkoleniowe - napisz o tym. To dodatkowy plus dla Ciebie, bowiem widać, że inwestujesz w ludzi, chcesz żeby byli coraz lepsi i mogli bardziej wydajnie pracować dla osiągnięcia celów Twojej firmy.
C) Organizacja pracy w firmie
Postaraj się wykazać, że Twoja firma należy do tych najlepszych, jeżeli chodzi o organizację. Większość e-firm opiera się na podobnej strukturze organizacyjnej. I tu właśnie stoi przed twórcą ebiznesplanu niełatwe zadanie uwidocznienia: "co ja mam ciekawszego, prostszego, lepiej funkcjonującego?"
Bo tak naprawdę, przewag lub strat może być wiele. Jak chociażby mniej tzw. biurokracji - poprzez wprowadzenie pracy zadaniowej / projektowej. Czyli pracownik siedzi w biurze 8 godzin, ale to, ile w tym czasie zrobi, zależy już tylko od niego samego. Im szybciej projekt wykona, tym szybciej osiągnie z niego profity. To jest właśnie konkretne wynagrodzenie za konkretną pracę - efektywność. Jeżeli pracownik ma płacone na godzinę, niewykluczone, że 3 z tych 8 godzin spędza na piciu kawy...
D) Lokalizacja i otoczenie; dostawy; kontrola procesów
Specjalnie chcieliśmy zwrócić Twoją uwagę na sprawy lokalizacji, otoczenia, dostaw i kontroli procesów, gdyż:
- jest to ujmowane w tradycyjnych biznesplanach
- można tu pokazać, że owe standardowe problemy, z jakimi borykają się tradycyjne firmy, dla efirmy są błahostką
E) Próg rentowności
Kolejny ważny punkt to próg rentowności. Najprościej mówiąc, jest to taka ilość sprzedanego produktu, która - po odliczeniu wszystkich obciążeń (kosztów) - pozwoli firmie wyjść na zero. Jest to naczelna zasada działalności firm. Wszystko to, co uda się osiągnąć ponad próg rentowności, jest już czystym zyskiem dla firmy. Osoba czytająca Twój ebiznesplan będzie chciała wiedzieć, jaka wielkość sprzedaży wyznacza próg rentowności, a także, kiedy zostanie on osiągnięty. A więc musisz to zaprezentować.
Na przykład zakładasz, że jeżeli Twoja e-firma będzie wykonywała średnio w ciągu każdego miesiąca działalności 50 gotowych produktów (witryny + pozycjonowanie), to przy wszystkich kosztach poniesionych w ciągu 11 do 12 miesięcy powinniście osiągnąć próg rentowności. Czyli po roku działalności będziecie już na plusie. Firma zacznie przynosić zysk.
Omówiliśmy dzisiaj kolejno najważniejsze sprawy jeżeli chodzi o organizację, działanie i metody wdrażania naszych pomysłów. Ten punkt ebiznesplanu jest o tyle fajny, że można ukazać chyba bardziej wyraźnie, niż gdzie indziej, jaka jest przewaga naszej firmy nad konkurencją. A o to przecież chodzi - szczególnie przy staraniach o dotację, a także kredyt - aby wybić się ponad przeciętność!
cz.7
Komentarze
Prześlij komentarz