Jak napisać ebiznesplan? cz.8
Plan e-Marketingowy
Kluczowym elementem dobrej koncepcji ebiznesowej są skrupulatnie zaplanowane działania w obrębie marketingu i sprzedaży. Ogólną ramę działań możemy oprzeć na czteroczłonowej konstrukcji:
A) produkt
B) cena
C) dystrybucja
D) promocja i reklama
Oceniając Twój ebiznesplan - w trakcie czytania tej części - odbiorca z jednej strony szuka informacji o rynku (ponieważ z reguły nie jest jego znawcą), ale równocześnie sprawdza, czy wiesz jak wygląda rynek, na którym chcesz działać. Po prostu chce być pewnym, czy wiesz, co sprzedajesz, i po jakiej cenie. Czy wiesz, jak to sprzedać i jak dotrzeć do klienta. A więc mu to zaprezentuj!
A) Produkt
Jakkolwiek informacje o Twoich usługach / produktach przewijają się przez cały ebiznesplan, tutaj również musisz zaprezentować to, co oferujesz. Tego wymaga od Ciebie konstrukcja planu e-marketingowego. Dalej powinniśmy określić planowany udział w rynku. Musimy oszacować, jaką ilość klientów będziemy obsługiwać. A także jaką ilość naszych produktów będzie kupował przeciętny klient w ciągu roku.
Następnie przechodzimy do konkurencji. I znowu postarajmy się ocenić, jaką ilość tego typu produktów naszej konkurencji nabywają w chwili obecnej klienci. Pamiętaj, że nawet oferując najlepszy produkt nigdy nie osiągniemy 100% rynku.
Jak już wspominaliśmy w poprzednich lekcjach, odrobina "gorszego scenariusza" także powinna tutaj mieć miejsce. Odbiorca przecież ma świadomość, że będą klienci, którzy nigdy się do Ciebie nie przekonają. Jednak Twój planowany udział w rynku musi być na tyle duży, aby przychody przewyższały koszty prowadzenia działalności i przedsięwzięcie generowało zysk.
B) Cena
Sposób dyktowania cen to strategia niezwykle delikatna. Cena musi być dostosowana elastycznie do aktualnej sytuacji rynkowej. Musimy wiedzieć, czy chcemy szybko spenetrować rynek, przyciągając klientów niską ceną, czy raczej od początku uzyskać jak największą stopę zwrotu.
Przy ustalaniu strategii cenowej, główną rolę odgrywają takie czynniki, jak:
- popyt
- atrakcyjność usługi lub produktu
- marża zysku
- sezonowość
C) Dystrybucja
Zaprezentujmy teraz, w jaki sposób będziemy sprzedawać nasze e-produkty / e-usługi. Jakie mamy kanały dystrybucji? W jaki sposób zbieramy zamówienia?
Generalnie dystrybucję (sprzedaż) możemy podzielić na dwie kategorie:
2. bezpośrednią
Przy sprzedaży konieczne jest wyjaśnienie kupującemu, jak używać produktu (chyba, że zna doskonale produkt; choć i wtedy warto to zrobić). Czyli dobrze byłoby zastosować jakąś prezentację. Ale jeżeli razem z witryną przekazujemy klientowi pakiet różnego rodzaju samouczków wideo, to może niekonieczna jest prezentacja osobista? Przecież po to zainwestowaliśmy w ten rodzaj instrukcji obsługi, żeby nie trzeba było już później dodatkowo kogoś instruować.
Dystrybucja bezpośrednia ma tę zaletę, że pozwala na nawiązanie bliższych relacji z odbiorcą. To zależy od naszej kalkulacji, czy taki kontakt jest nam potrzebny do kształtowania, polepszania wizerunku naszej firmy i czy koszty tego typu działań przekroczą ewentualne profity.
D) Promocja i reklama
Jednym z zadań marketingu jest doprowadzenie do tego, aby klient zdawał sobie sprawę z istnienia takiej czy innej firmy na rynku. Jest wiele możliwości promocji i reklamy. Wszystko zależy od tego, jakie sposoby dla Ciebie i Twojej firmy, będą najlepsze i najkorzystniejsze.
Na pewno ważną sprawą będzie np. reklama w czasopismach komputerowych. To dociera do grupy ludzi ukierunkowanych tematycznie, że się tak wyrazimy, i skuteczność takiej reklamy może być duża (reklama jest dobrze targetowana).
Każda szanująca się e-firma musi także zwrócić uwagę na formę promocji prowadzonej działalności zwanej popularnie public relations (PR, czyli "pi-ar" :). Ponieważ jest to forma dosyć kosztowna, powinna się wiązać z analizą kosztów. To Ci się musi po prostu opłacać! Jeżeli po analizie stwierdzisz, że wizerunek firmy wymaga różnego rodzaju kampanii reklamowych - zainwestuj w to! Dobrze skalkulowane działania na pewno przyniosą wymierny zysk.
Oczywiście w e-działalności podstawowe sposoby promocji, to:
2. płatna reklama w wyszukiwarkach PPC (np. usługa Google AdWords)
3. zbieranie adresów e-mailowych osób, które zainteresujemy np. jakimś darmowym poradnikiem - takim jak ten poradnik pisania biznesplanów ;-)
cz.9
Komentarze
Prześlij komentarz