Pozycjonowanie - SEO cz.3 Jak wyszukiwarki ustalają ranking?
Wiadomości zawarte w tym artykule są kluczowe ponieważ mając wiedzę, jak wyszukiwarki oceniają strony i ustalają ich ranking, będziesz tak działać, aby być wysoko.
Przy tworzeniu witryny musisz pamiętać, że nadrzędnym celem każdej wyszukiwarki jest informowanie szukającego o stronach, które dostarczą mu najwięcej wartościowych informacji na dany temat. Ranking jest przygotowany właśnie po to, aby spełniać to zadanie.
Dla odpowiedniego zaprojektowania Twojego serwisu WWW "pod Google", musisz wiedzieć 2 rzeczy:
Jak wspomniałem wcześniej, za ocenę strony odpowiada m.in. program wyszukujący i Page Rank (w Google). Poznajmy zatem legendarny Page Rank...
Jest to program, który ocenia wartość strony (w uproszczonej wersji: w skali 0-10) głównie na podstawie liczby stron, które zawierają link do ocenianej strony.
Jak to wygląda w praktyce? Czy link linkowi równy? Czy liczy się tylko całkowita ilość linków? Czy ważna jest tematyka linkującej strony? Czy ważna jest treść linku?
Link Popularity jest to ilość zindeksowanych stron, które posiadają linki do naszej. Liczą się oczywiście tylko te strony, które nie są częścią naszego serwisu. Ta metoda wzięła się z założenia, że do wartościowych i ciekawych serwisów ludzie linkują chętniej, niż do pozostałych. W chwili obecnej wszystkie wiodące wyszukiwarki biorą ten wskaźnik pod uwagę przy tworzeniu rankingu - i jest to najczęściej najważniejszy element oceny!
To prawda. Generalnie najważniejsze czynniki, stanowiące o sile danego linka, są następujące:
Im wyższa tym lepiej! Najprościej poznać Page Rank danej strony i nim się kierować. Generalnie lepiej mieć jeden link z wartościowej strony o PR na poziomie 5-6, niż nawet kilkadziesiąt linków z mniej wartościowych stron (najczęściej z PR = 0-1). Choć nie zawsze tak jest: nie każda strona z wysokim PR jest wartościowa i nie każda strona z PR=0 jest nic nie warta.
Pamiętaj, że strona główna zazwyczaj ma większy PR od pozostałych i linki z niej wychodzące mają z reguły największą moc.
Chociaż link linkowi nie równy i warto mieć jak najwięcej linków z wartościowych i "mocnych" serwisów, nie zmienia to faktu, że dla Google liczy się również całkowita ilość linków prowadzących do danej strony. Dlatego warto mieć linki zarówno z dobrych, jak i mniej wartościowych stron. Nie mówię tu jednak o witrynach spamerskich, z których łącze może Ci nawet zaszkodzić!
Zwróć szczególną uwagę na tematykę linkującego serwisu. Najlepiej, jeśli jest bardzo zbliżona do tematyki Twojej strony. Dla przykładu, jeśli pozycjonujesz serwis turystyczny, to najlepsze linki byłyby ze stron o ciekawych miejscach w Polsce i na Świecie, o zabytkach, wycieczkach, atrakcjach turystycznych itp.
Jednym z podstawowych elementów, służących zwiększaniu pozycji strony w rankingu, jest budowa tzw. zaplecza tematycznego. Ale o tym będzie niebawem osobna lekcja.
Roboty wyszukiwarek zapamiętują anchor text, czyli treść linka. Kiedy do Twojej strony prowadzi link zawierający słowo lub frazę kluczową, np.:
blog o e-biznesie
to ma on o wiele większą wagę, niż link zawierający np. adres Twojego serwisu:
pod-brzozami.pl
Co jeszcze - poza linkami wskazującymi na nasz serwis - jest brane pod uwagę podczas ustalania rankingu? Poniżej wymieniłem najważniejsze elementy.
Wszystkie wyszukiwarki indeksują cały tekst na stronie, tzn. to, co znajduje się w sekcji body.
Pamiętaj: odpowiedź na pytanie do wyszukiwarki najczęściej równa jest pojawieniu się szukanego słowa /frazy w zapamiętanej przez robota treści strony. Dlatego słowa i frazy kluczowe, na których Ci zależy, MUSZĄ znajdować się w treści strony (!).
Wszystkie roboty zapamiętują tytuł strony, ponieważ jest on jednym z głównych i najważniejszych kryteriów rankingu.
Nagłówki są traktowane podobnie jak tytuły rozdziałów w książce - są bardzo istotne. Dlatego nie możesz o nich zapominać i starannie je przygotowuj.
Wiele wyszukiwarek zbiera informacje z meta description i keywords. Google w tej chwili, tworząc ranking, zupełnie nie bierze ich pod uwagę. Jeśli już dbasz o znaczniki meta, to pamiętaj, że im lepsze dopasowanie tych znaczników do treści danej podstrony serwisu, tym lepiej.
Na pytanie: czy linkowanie wewnętrzne serwisu (czyli pomiędzy jego podstronami) wpływa na pozycję strony w rankingu, odpowiedź brzmi: TAK. Należy więc zadbać o to, aby strony były właściwie połączone ze sobą (najważniejszy jest anchor tekst).
Podczas analizy podstron danego serwisu, robot zapisuje łącza kierujące na zewnątrz Twojej witryny (a następnie podąża nimi dalej). Co ciekawe, linki zewnętrzne są brane pod uwagę przy ustalaniu rankingu! Generalnie linków takich nie powinno być zbyt wiele, powinny prowadzić do wartościowych stron i najlepiej powiązanych tematycznie z Twoją.
Warto w tym miejscu wspomnieć o ważnej kwestii. Idea indeksowania zasobów sieci jest oparta o założenie, że do każdej strony WWW powinien prowadzić przynajmniej 1 link. Równocześnie każda strona powinna mieć linki wychodzące, aby robot wyszukiwarki mógł dalej nimi podążyć.
Jeśli na stronie nie ma linków wychodzących, to jest ona często nazywana dead end, a linki do niej prowadzące to tzw. dangling links. Strona taka nie dostaje punktów Page Rank za linki!
Coraz popularniejsze staje się stosowanie tzw. squeeze page, czyli pojedynczych stron promujących jedną akcję: zakup towaru /usługi, zapis na newsletter etc. Nie wolno zapominać o umieszczeniu na takiej stronie linków wychodzących. W przeciwnym razie, nasza pozycja poleci ostro w dół.
Jest to liczba użytkowników odwiedzających dany serwis. Im więcej, tym lepiej. Wiadomo: bardziej odwiedzana strona powinna (przynajmniej teoretycznie) być bardziej wartościowa od rzadziej odwiedzanej.
Nie próbuj jednak sztucznie nabijać ruchu na stronie (np. samemu w nieskończoność klikając) - wyszukiwarki są odporne na takie zagrania i mogą Cię ukarać.
Tworzenie rankingu wyszukiwarki jest procesem niezwykle skomplikowanym. Znaczenie ma bardzo dużo zmiennych. Pamiętaj o tym.
cz.4 Dobór słów kluczowych
Przy tworzeniu witryny musisz pamiętać, że nadrzędnym celem każdej wyszukiwarki jest informowanie szukającego o stronach, które dostarczą mu najwięcej wartościowych informacji na dany temat. Ranking jest przygotowany właśnie po to, aby spełniać to zadanie.
Dla odpowiedniego zaprojektowania Twojego serwisu WWW "pod Google", musisz wiedzieć 2 rzeczy:
- jak działa wyszukiwarka?
- co bierze pod uwagę przy ustalaniu rankingu?.
Jak wspomniałem wcześniej, za ocenę strony odpowiada m.in. program wyszukujący i Page Rank (w Google). Poznajmy zatem legendarny Page Rank...
Page Rank w Google
Jest to program, który ocenia wartość strony (w uproszczonej wersji: w skali 0-10) głównie na podstawie liczby stron, które zawierają link do ocenianej strony.
Jak to wygląda w praktyce? Czy link linkowi równy? Czy liczy się tylko całkowita ilość linków? Czy ważna jest tematyka linkującej strony? Czy ważna jest treść linku?
Co to jest Link Popularity?
Link Popularity jest to ilość zindeksowanych stron, które posiadają linki do naszej. Liczą się oczywiście tylko te strony, które nie są częścią naszego serwisu. Ta metoda wzięła się z założenia, że do wartościowych i ciekawych serwisów ludzie linkują chętniej, niż do pozostałych. W chwili obecnej wszystkie wiodące wyszukiwarki biorą ten wskaźnik pod uwagę przy tworzeniu rankingu - i jest to najczęściej najważniejszy element oceny!
Link linkowi nie równy
To prawda. Generalnie najważniejsze czynniki, stanowiące o sile danego linka, są następujące:
- wartość strony, na której znajduje się link do naszego serwisu
- powiązanie tematyczne linkującej i linkowanej strony
- tzw. anchor tekst, czyli treść /tytuł linka
Wartość strony linkującej
Im wyższa tym lepiej! Najprościej poznać Page Rank danej strony i nim się kierować. Generalnie lepiej mieć jeden link z wartościowej strony o PR na poziomie 5-6, niż nawet kilkadziesiąt linków z mniej wartościowych stron (najczęściej z PR = 0-1). Choć nie zawsze tak jest: nie każda strona z wysokim PR jest wartościowa i nie każda strona z PR=0 jest nic nie warta.
Pamiętaj, że strona główna zazwyczaj ma większy PR od pozostałych i linki z niej wychodzące mają z reguły największą moc.
Całkowita ilość linków
Chociaż link linkowi nie równy i warto mieć jak najwięcej linków z wartościowych i "mocnych" serwisów, nie zmienia to faktu, że dla Google liczy się również całkowita ilość linków prowadzących do danej strony. Dlatego warto mieć linki zarówno z dobrych, jak i mniej wartościowych stron. Nie mówię tu jednak o witrynach spamerskich, z których łącze może Ci nawet zaszkodzić!
Powiązanie tematyczne
Zwróć szczególną uwagę na tematykę linkującego serwisu. Najlepiej, jeśli jest bardzo zbliżona do tematyki Twojej strony. Dla przykładu, jeśli pozycjonujesz serwis turystyczny, to najlepsze linki byłyby ze stron o ciekawych miejscach w Polsce i na Świecie, o zabytkach, wycieczkach, atrakcjach turystycznych itp.
Jednym z podstawowych elementów, służących zwiększaniu pozycji strony w rankingu, jest budowa tzw. zaplecza tematycznego. Ale o tym będzie niebawem osobna lekcja.
Treść linka (tzw. anchor tekst /text)
Roboty wyszukiwarek zapamiętują anchor text, czyli treść linka. Kiedy do Twojej strony prowadzi link zawierający słowo lub frazę kluczową, np.:
blog o e-biznesie
to ma on o wiele większą wagę, niż link zawierający np. adres Twojego serwisu:
pod-brzozami.pl
Co jeszcze - poza linkami wskazującymi na nasz serwis - jest brane pod uwagę podczas ustalania rankingu? Poniżej wymieniłem najważniejsze elementy.
Cały tekst na stronie
Wszystkie wyszukiwarki indeksują cały tekst na stronie, tzn. to, co znajduje się w sekcji body.
Pamiętaj: odpowiedź na pytanie do wyszukiwarki najczęściej równa jest pojawieniu się szukanego słowa /frazy w zapamiętanej przez robota treści strony. Dlatego słowa i frazy kluczowe, na których Ci zależy, MUSZĄ znajdować się w treści strony (!).
Znacznik title
Wszystkie roboty zapamiętują tytuł strony, ponieważ jest on jednym z głównych i najważniejszych kryteriów rankingu.
Nagłówki h1, h2,…,h6
Nagłówki są traktowane podobnie jak tytuły rozdziałów w książce - są bardzo istotne. Dlatego nie możesz o nich zapominać i starannie je przygotowuj.
Znaczniki meta
Wiele wyszukiwarek zbiera informacje z meta description i keywords. Google w tej chwili, tworząc ranking, zupełnie nie bierze ich pod uwagę. Jeśli już dbasz o znaczniki meta, to pamiętaj, że im lepsze dopasowanie tych znaczników do treści danej podstrony serwisu, tym lepiej.
Linki wewnętrzne
Na pytanie: czy linkowanie wewnętrzne serwisu (czyli pomiędzy jego podstronami) wpływa na pozycję strony w rankingu, odpowiedź brzmi: TAK. Należy więc zadbać o to, aby strony były właściwie połączone ze sobą (najważniejszy jest anchor tekst).
Linki zewnętrzne
Podczas analizy podstron danego serwisu, robot zapisuje łącza kierujące na zewnątrz Twojej witryny (a następnie podąża nimi dalej). Co ciekawe, linki zewnętrzne są brane pod uwagę przy ustalaniu rankingu! Generalnie linków takich nie powinno być zbyt wiele, powinny prowadzić do wartościowych stron i najlepiej powiązanych tematycznie z Twoją.
Warto w tym miejscu wspomnieć o ważnej kwestii. Idea indeksowania zasobów sieci jest oparta o założenie, że do każdej strony WWW powinien prowadzić przynajmniej 1 link. Równocześnie każda strona powinna mieć linki wychodzące, aby robot wyszukiwarki mógł dalej nimi podążyć.
Jeśli na stronie nie ma linków wychodzących, to jest ona często nazywana dead end, a linki do niej prowadzące to tzw. dangling links. Strona taka nie dostaje punktów Page Rank za linki!
Coraz popularniejsze staje się stosowanie tzw. squeeze page, czyli pojedynczych stron promujących jedną akcję: zakup towaru /usługi, zapis na newsletter etc. Nie wolno zapominać o umieszczeniu na takiej stronie linków wychodzących. W przeciwnym razie, nasza pozycja poleci ostro w dół.
Ruch na stronie
Jest to liczba użytkowników odwiedzających dany serwis. Im więcej, tym lepiej. Wiadomo: bardziej odwiedzana strona powinna (przynajmniej teoretycznie) być bardziej wartościowa od rzadziej odwiedzanej.
Nie próbuj jednak sztucznie nabijać ruchu na stronie (np. samemu w nieskończoność klikając) - wyszukiwarki są odporne na takie zagrania i mogą Cię ukarać.
Tworzenie rankingu wyszukiwarki jest procesem niezwykle skomplikowanym. Znaczenie ma bardzo dużo zmiennych. Pamiętaj o tym.
cz.4 Dobór słów kluczowych
Komentarze
Prześlij komentarz