Własny biznes cz.1 - 4xW
Lekcja 1 - Dlaczego młode biznesy padają?
Według statystyk wynika, że 90% nowo powstałych firm bankrutuje w pierwszym roku swojej działalności. Według ekspertów przyczyną tego stanu rzeczy jest brak czterech W - Wiedzy, Wizji, Wiary i Wytrwałości.
Wiedza – aby sprzedawać, trzeba wiedzieć na co jest zapotrzebowanie. Gdzie taką informację uzyskać. Świetne źródło to internet: na forach dyskusyjnych, na witrynach publikujących rankingi blogów, takich jak → http://technorati.com/ czy polskim odpowiedniku → http://blogfrog.pl/ a także na witrynach publikujących artykuły takich jak → http://artelis.pl/ oraz wszelkiego rodzaju witrynach web.2.0. np. → http://wykop.pl/, czy witryny, na których ludzie zapisują swoje marzenia.
Często początkujący przedsiębiorcy szukają nowych oryginalnych pomysłów sądząc, że na rynkach, na których jest już dużo ofert (np.księgarnie internetowe czy sklepy z bielizną) jest już nasycenie. Jest to błędne rozumowanie, ponieważ jeżeli w danym sektorze jest dużo ofert, to tylko znaczy, że jest duże zapotrzebowanie a co za tym idzie są i pieniądze.
Kreatywny, początkujący przedsiębiorca zawsze będzie w stanie znaleźć w tych sektorach swoją niszę (wyróżnić się z tłumu), a zaletą takiego podejścia jest fakt, że będzie się poruszał po rynku już rozpoznanym i nie będzie musiał wychowywać swoich klientów.
Oczywiście nie jestem przeciwnikiem nowatorskich pomysłów na nowy produkt czy usługę, ale należy pamiętać, że kreując nowy rynek trzeba być przygotowanym na to, aby poświęcić sporo czasu i bardzo dużo pieniędzy na nauczenie klienta (przedstawienie mu i wzbudzenie zapotrzebowania) nowego produktu czy usługi. Przykładem może być samochód, dzisiaj nie wyobrażamy sobie bez niego życia, ale w czasach początku działalności Forda królowała kolej i koń, a samochód jawił się jako do niczego nie przydatne monstrum. Bliższym naszym czasom przykładem może być ebook (książka w formie elektronicznej). Jeszcze kilka lat temu nikt w Polsce nie miał pojęcia o jego istnieniu i na pewno Złotym Myślą (dzisiejszemu liderowi w tej dziedzinie) trudno było wypromować ten produkt (czego potwierdzeniem może być fakt, że równolegle wprowadzili i utrzymali do dzisiaj wersje drukowane swoich publikacji).
Wizja - mam na myśli dwa znaczenia tego słowa. Po pierwsze początkujący biznesmen powinien ustalić tzw. cel wyższy swojej działalności - definicję, która będzie motywatorem jego działań, będzie sprawiać, że jego poczynania będą miały głębszy sens niż tylko zarabianie pieniędzy (mimo iż działalność powinna przynosić profity i to coraz większe), będzie dodawała mu skrzydeł - często to się określa mianem misji przedsiębiorstwa.
Drugie znaczenie to wizja wzrostu i rozwoju przedsiębiorstwa, plan, który będzie zakładał przekazanie działań, które na początku przedsiębiorca wykonuje sam, swoim pracownikom. Bez tej wizji biznesmen szybko wypala się i traci kontrolę nad swoim biznesem.
Tylko typ samozatrudniony (czyli człowiek, który uważa, że wszystko musi robić sam i że zrobi to najlepiej) może przetrwać na rynku bez wizji rozwoju.
Wiara - bez wiary w sukces trudno funkcjonować na rynku. Wiara jest szczególnie potrzebna, gdy początkujący przedsiębiorca obraca się w środowisku tzw. rozsądnych ludzi, którzy ciągle powtarzają, że to się nie uda i przytaczają wspomnianą przeze mnie na początku statystykę.
Rozsądny człowiek (z całym dla niego szacunkiem) jest nauczony do sprzedawania swojego czasu i wiedzy za comiesięczną pensję na etacie. Jest nauczony do otrzymywania natychmiastowych, regularnych profitów. Trudno mu uwierzyć i zrozumieć coś takiego jak opóźniona gratyfikacja i w konsekwencji dochód pasywny.
I tu się pojawia czwarte W - Wytrwałość. Początkujący przedsiębiorca musi uzbroić się w cierpliwość, musi być przygotowany na to, że pomimo ciężkiej pracy w początkowym okresie swojej działalności będzie w najlepszym wypadku wychodził na zero, a często ponosił straty (w znaczeniu, że koszty będą przewyższały zyski).
Jeżeli początkujący przedsiębiorca, wytrwale pracując, będzie pamiętał o czterech W, na pewno jest on skazany na sukces wśród 10% firm, które funkcjonują na rynku rok i dużo dłużej, i spijają śmietankę swojego sukcesu.
cz.2 Tworzenie systemów
Komentarze
Prześlij komentarz