Jak wypromować stronę www? Cz.8 - Usability
Usability strony internetowej to, mówiąc krótko, intuicyjność jej obsługi przez użytkownika. Z tematem użyteczności (usability) wiąże się pojęcie funkcjonalności, choć jest to pojęcie nieco inne: tutaj chodzi m.in. o ilość funkcji, rozwiązań, udogodnień, usprawnień, opcji itd.
OK. Jak myślisz, w jakim celu poruszam w tym poradniku temat użyteczności stron internetowych? To proste: lubimy strony, które są użyteczne. Powiem więcej - na stronach z dobrym usability:
- chętniej zostajemy dłużej lub w ogóle zostajemy; jeśli strona jest kompletnie nie intuicyjna w obsłudze (np. nawigacja jest na zerowym poziomie), wtedy zazwyczaj przerywamy swe męki klikając "zamknij".
- chętniej wracamy do nich; wizyta na takiej stronie dobrze nam się kojarzy, więc jest wysoce prawdopodobne, że kiedyś do niej wrócimy (np. przez "ulubione").
- chętniej kupujemy lub wykonujemy inne akcje (np. zapis na newsletter).
- lepiej się czujemy; dobre samopoczucie z kolei przechodzi niejako na właściciela serwisu i sympatię do niego.
No dobrze. Wiesz już, że użyteczność jest ważna. Wiesz, że dobra użyteczność poprawi odwiedzalność Twojego serwisu, a zła - może go skutecznie unicestwić. W takim razie na co zwrócić uwagę? Usability to temat dość spory, więc teraz tylko przedstawię pewne hasła:
1. dopracuj nawigację; to jeden z kluczowych elementów każdego serwisu WWW; liczy się każdy detal: kolory przycisków, zmiana koloru po kliknięciu, umiejscowienie i ilość menu itd.
2. dodaj wyszukiwarkę na serwisie, jeśli jest potrzebna; kiedy jest potrzebna? gdy serwis jest rozbudowany i zawiera dużo informacji (na stronie firmowej najczęściej możesz sobie darować wyszukiwarkę).
3. stosuj nazewnictwo zgodne ze standardami i Twoją grupą docelową; podstrona z danymi kontaktowymi niech się nazywa "kontakt", a nie np. "nasze dane".
4. zapoznaj się z konwencjami użyteczności; oto niektóre z nich:
- logo po lewej stronie, klikalne do strony głównej
- kontakt po prawej stronie
- strona główna to "strona główna", "home" lub ewentualnie "start"
- linki (odnośniki) podkreślone i/lub w innym kolorze
- informacja o autorze (wykonawcy) serwisu w stopce.
5. zrób badania użyteczności; wystarczy potestować serwis na znajomych; zaproś kumpla i powiedz, żeby wykonał jakąś typową czynność na Twoim serwisie (znalezienie jakiejś konkretnej informacji, kupienie produktu itp.); niech w czasie testu mówi Ci, co czuje; kilka takich testów i będziesz wiedzieć "wszystko", co trzeba zmienić, by Twój serwis był bardziej user friendly (czyli przyjazny użytkownikowi).
Zadbaj o usability, a zwiększy się ilość i jakość (!) odwiedzin na Twoich stronach internetowych!
cz.9 Wygląd strony
OK. Jak myślisz, w jakim celu poruszam w tym poradniku temat użyteczności stron internetowych? To proste: lubimy strony, które są użyteczne. Powiem więcej - na stronach z dobrym usability:
- chętniej zostajemy dłużej lub w ogóle zostajemy; jeśli strona jest kompletnie nie intuicyjna w obsłudze (np. nawigacja jest na zerowym poziomie), wtedy zazwyczaj przerywamy swe męki klikając "zamknij".
- chętniej wracamy do nich; wizyta na takiej stronie dobrze nam się kojarzy, więc jest wysoce prawdopodobne, że kiedyś do niej wrócimy (np. przez "ulubione").
- chętniej kupujemy lub wykonujemy inne akcje (np. zapis na newsletter).
- lepiej się czujemy; dobre samopoczucie z kolei przechodzi niejako na właściciela serwisu i sympatię do niego.
No dobrze. Wiesz już, że użyteczność jest ważna. Wiesz, że dobra użyteczność poprawi odwiedzalność Twojego serwisu, a zła - może go skutecznie unicestwić. W takim razie na co zwrócić uwagę? Usability to temat dość spory, więc teraz tylko przedstawię pewne hasła:
1. dopracuj nawigację; to jeden z kluczowych elementów każdego serwisu WWW; liczy się każdy detal: kolory przycisków, zmiana koloru po kliknięciu, umiejscowienie i ilość menu itd.
2. dodaj wyszukiwarkę na serwisie, jeśli jest potrzebna; kiedy jest potrzebna? gdy serwis jest rozbudowany i zawiera dużo informacji (na stronie firmowej najczęściej możesz sobie darować wyszukiwarkę).
3. stosuj nazewnictwo zgodne ze standardami i Twoją grupą docelową; podstrona z danymi kontaktowymi niech się nazywa "kontakt", a nie np. "nasze dane".
4. zapoznaj się z konwencjami użyteczności; oto niektóre z nich:
- logo po lewej stronie, klikalne do strony głównej
- kontakt po prawej stronie
- strona główna to "strona główna", "home" lub ewentualnie "start"
- linki (odnośniki) podkreślone i/lub w innym kolorze
- informacja o autorze (wykonawcy) serwisu w stopce.
5. zrób badania użyteczności; wystarczy potestować serwis na znajomych; zaproś kumpla i powiedz, żeby wykonał jakąś typową czynność na Twoim serwisie (znalezienie jakiejś konkretnej informacji, kupienie produktu itp.); niech w czasie testu mówi Ci, co czuje; kilka takich testów i będziesz wiedzieć "wszystko", co trzeba zmienić, by Twój serwis był bardziej user friendly (czyli przyjazny użytkownikowi).
Zadbaj o usability, a zwiększy się ilość i jakość (!) odwiedzin na Twoich stronach internetowych!
cz.9 Wygląd strony
Komentarze
Prześlij komentarz