MLM - Co to jest?
W Marketingu Wielopoziomowym tzw. MLM (Multi Level Marketing) przez prawie półwiecze jego istnienia nie zmieniono jego głównych założeń, lecz w sposób radykalny zmieniły się sposoby pracy partnerów biznesowych. Umożliwiła to nowoczesna technika oraz nowe podejście do sposobów organizowania dystrybucji produktów.
Gdyby odpowiedzieć na to pytanie krótką regułką, powiedziałbym, że jest to forma dystrybucji towarów lub usług, z pominięciem klasycznych kanałów i metod sprzedaży oraz tradycyjnych form marketingu i reklamy. Omawiając zagadnienie bardziej szczegółowo, można powiedzieć, że w MLM produkty lub usługi trafiają do klientów bezpośrednio od producenta lub głównego hurtownika z pominięciem wielu etapów pośrednich.
W przypadku firmy działającej na dużym obszarze (lub globalnie ) i sprzedającej swoje produkty metodami tradycyjnymi, droga wyrobów od producenta do klienta jest podzielona na wiele etapów. Na ogół, zanim jakikolwiek wyrób znajdzie się w ręku klienta końcowego, czyli konsumenta, przechodzi przez ręce wielu pośredników.
W przypadku gdy producent wykorzystuje do wprowadzenia swoich towarów na rynek Marketing Wielopoziomowy, droga od klienta do konsumenta skrócona zostaje do minimum. Rezygnuje się również z prowadzenia tradycyjnych kampanii promocyjno-reklamowych, oszczędzając przy tym olbrzymie kwoty pieniędzy. W przypadku MLM, zadanie promowania i reklamy produktów przejmują na siebie sami konsumenci, polecając używane przez siebie produkty lub usługi kolejnym klientom.
Za te działania są wynagradzani, otrzymują prowizję od zakupów osób przez siebie osobiście poleconych oraz osób polecanych na kolejnych poziomach, zgodnie z planem wynagradzania.
Porównując MLM do Programów Partnerskich, można zauważyć pewne cechy wspólne, takie jak
obrót produktami, tworzenie struktur sprzedaży czy otrzymywanie prowizji z obrotów zaistniałych w naszej grupie osób poleconych. Są jednak również bardzo istotne różnice.
Jedną z najważniejszych jest to, że w PP prowizje są wypłacane za osobistą sprzedaż partnerów, natomiast w MLM współpracownicy nie realizują w znaczącej wielkości sprzedaży produktów. W PP partner nie musi być i najczęściej nie jest klientem firmy z którą współpracuje. Natomiast w MLM partner-współpracownik przez cały czas swojej działalności jest jednocześnie klientem używającym reklamowane przez siebie produkty. Stwarza to sytuację w której raz pozyskany klient pozostaje nim na stałe.
Nowoczesne formy marketingu wielopoziomowego odeszły od modelu prowadzenia sprzedaży bezpośredniej przez partnerów biznesowych. W najnowszej generacji MLM klienci dokonujący zakupów mogą być jednocześnie partnerami biznesowymi. Ich dochód jest prowizją od wszystkich zakupów dokonanych przez poleconych klientów. Natomiast praca polega prawie wyłącznie na przekazywaniu informacji o produktach lub usługach oferowanych przez wytwórcę lub usługodawcę oraz o sposobie wynagradzania partnerów.
W związku z tym, że w MLM mamy do czynienia z dużą grupą klientów systematycznie dokonujących zakupów, klienci którzy są jednocześnie partnerami biznesowymi mają bardzo dużą szansę na uzyskiwanie dochodu pasywnego. Dochody te w przypadku partnerów bardzo aktywnie działających mogą być często nawet bardzo wysokie.
Co to jest MLM?
Gdyby odpowiedzieć na to pytanie krótką regułką, powiedziałbym, że jest to forma dystrybucji towarów lub usług, z pominięciem klasycznych kanałów i metod sprzedaży oraz tradycyjnych form marketingu i reklamy. Omawiając zagadnienie bardziej szczegółowo, można powiedzieć, że w MLM produkty lub usługi trafiają do klientów bezpośrednio od producenta lub głównego hurtownika z pominięciem wielu etapów pośrednich.
W przypadku firmy działającej na dużym obszarze (lub globalnie ) i sprzedającej swoje produkty metodami tradycyjnymi, droga wyrobów od producenta do klienta jest podzielona na wiele etapów. Na ogół, zanim jakikolwiek wyrób znajdzie się w ręku klienta końcowego, czyli konsumenta, przechodzi przez ręce wielu pośredników.
W przypadku gdy producent wykorzystuje do wprowadzenia swoich towarów na rynek Marketing Wielopoziomowy, droga od klienta do konsumenta skrócona zostaje do minimum. Rezygnuje się również z prowadzenia tradycyjnych kampanii promocyjno-reklamowych, oszczędzając przy tym olbrzymie kwoty pieniędzy. W przypadku MLM, zadanie promowania i reklamy produktów przejmują na siebie sami konsumenci, polecając używane przez siebie produkty lub usługi kolejnym klientom.
Za te działania są wynagradzani, otrzymują prowizję od zakupów osób przez siebie osobiście poleconych oraz osób polecanych na kolejnych poziomach, zgodnie z planem wynagradzania.
Porównując MLM do Programów Partnerskich, można zauważyć pewne cechy wspólne, takie jak
obrót produktami, tworzenie struktur sprzedaży czy otrzymywanie prowizji z obrotów zaistniałych w naszej grupie osób poleconych. Są jednak również bardzo istotne różnice.
Jedną z najważniejszych jest to, że w PP prowizje są wypłacane za osobistą sprzedaż partnerów, natomiast w MLM współpracownicy nie realizują w znaczącej wielkości sprzedaży produktów. W PP partner nie musi być i najczęściej nie jest klientem firmy z którą współpracuje. Natomiast w MLM partner-współpracownik przez cały czas swojej działalności jest jednocześnie klientem używającym reklamowane przez siebie produkty. Stwarza to sytuację w której raz pozyskany klient pozostaje nim na stałe.
Nowoczesne formy marketingu wielopoziomowego odeszły od modelu prowadzenia sprzedaży bezpośredniej przez partnerów biznesowych. W najnowszej generacji MLM klienci dokonujący zakupów mogą być jednocześnie partnerami biznesowymi. Ich dochód jest prowizją od wszystkich zakupów dokonanych przez poleconych klientów. Natomiast praca polega prawie wyłącznie na przekazywaniu informacji o produktach lub usługach oferowanych przez wytwórcę lub usługodawcę oraz o sposobie wynagradzania partnerów.
W związku z tym, że w MLM mamy do czynienia z dużą grupą klientów systematycznie dokonujących zakupów, klienci którzy są jednocześnie partnerami biznesowymi mają bardzo dużą szansę na uzyskiwanie dochodu pasywnego. Dochody te w przypadku partnerów bardzo aktywnie działających mogą być często nawet bardzo wysokie.
Komentarze
Prześlij komentarz